Publicerat av on Maj 25, 2016 i #blogg100, kommunikation, sociala medier | Inga kommentarer

photo-1460794418188-1bb7dba2720d

Medielandskapet har ritats om rejält de senaste 20 åren på grund av internet. Det är nog alla ense om. Traditionella medier utmanas av sociala medier. Informatören har blivit kommunikatör.  Vi har gått från monolog till mer dialog. Alla pratar med alla. Men vissa gör det kanske lite mer nyfiket och vaket än andra. De som ständigt ligger i framkant och utmanar oss på både gott och ont. Deras kompetens var förr inte eftertraktad men nu vill företagen ha de som vågar sticka ut och ifrågasätta, menar konsultföretaget Hammer & Hanborg. De har nyligen utsett årets digitala superprofil. Och detta är vad som utmärker dem:

  • Visionär och nyskapande
  • Håller sig uppdaterad
  • Driver förändring genom att påverka och inspirera andra att bidra till nytänkande
  • Bygger nätverk internt och externt och utvecklar så så sätt givande samarbeten
  • Anpassar sig lätt till nya omständigheter
  • Ifrågasätter rådande rutiner och regler

Här är de tio främsta digitala superprofilerna i Sverige, enligt Hammer & Hanborg. Det bästa är jag dessutom har haft förmånen att träffa flera av dem då alla, utom Elon Musk, är svenskar.

1. Alexander Bard, Filosof: ”Han kopplar teknik till samhällsutveckling, filosofi och ekonomi på ett sätt som få andra ”profiler” gör”.

2. Darja Isaksson, Ziggy: ”Visionär med tydlig koppling till samhällsnytta”.

3. Daniel Ek, Spotify: ”Inspirerande visionär som håller på att förändra en hel bransch med en enda idé”.

4. Frida Boisen, Bonnier: ”En sann fritänkare som frikostigt delar med sig av sitt kunnande. Och som får mig att känna att det där, det kan ju jag också fixa!”

5. Elon Musk, Tesla: ”Använder digitalisering och ny teknologi för att förändra en bransch i grunden. Tänker stort och kommer göra skillnad på riktigt”.

6. Brit Stakston, Entreprenör: ”Nyfiken digital affärsutvecklare”.

7. Joakim Jardenberg, Helsingborgs stad: ”Slåss varje dag för den digitala närvaron i vår vardag”.

8. Isabella Löwengrip, Entreprenör: ”Lyckas nå ut digitalt i alla medier samt driver mängder av företag samtidigt i så pass unga år!”

9. Niclas Strand, Deepedition Digital PR: ”Han har en oerhört uppdaterad syn på digitalisering och vad de nästa stora applikationerna är, inte bara för människor utan även för företag”.

10. Jack Werner, Dagens Industri: ”Vågar sticka ut”.

Inlägg 45/blogg100

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *