I helgen läste jag tidningen Hälsa som har ett specialnummer om stress. Det är väl lite som att slå in öppna dörrar och det säljer bra. Men faktum är att vi mår sämre än någonsin i det svenska arbetslivet i dag. Det är fortfarande främst kvinnor mellan 30-40 år som drabbas av utmattningssyndrom som ofta är den typiska småbarnsperioden för många. 

Jag läste igenom de tio stressfällorna som radades upp och insåg att jag inte längre kände av någon av dem längre. Jag är ju numera egenanställd och min egen boss. Det är bara jag som kan stressa på mig själv, eller?  Men så hände det.

IMG_8169.JPG
Källa: Tidningen Hälsa- oktober 2015.

Nummer 10. ”Händelser på jobbet eller livet som är oförutsägbara och inte går att påverka kan ge stress. ”  Jamen, precis. En familjemedlem lånade min dieselbil och tankade den med bensin. Så jäkla onödigt. Hela söndagen gick åt till att smälta detta faktum att min bil inte kommer att rulla på ett tag. Nu är den på verkstan och jag har fått låna en hyrbil resten av veckan. Men gissa om detta har stressat mig? Särskilt som de flesta råden lyder: ”Kör den inte! Ring bärgare direkt!” Min fina nya bil…buhu! Men tack vare en bra verkstad och en bra försäkring så kommer det att lösa sig. Jag är inte rädd! 

Men hur har jag då hanterat denna stressfälla? Ganska bra trots allt. Jag har inte skällt, andats lugnt och försökt att lösa problemet metodiskt. Jag inser att om jag hade haft känning av alla de tio övriga stressfällorna på bilden så hade jag garanterat börjat snurra runt min egen axel ganska snabbt.

Jag mediterar och yogar ofta. Det är till stor hjälp när livet vill snurra fortare och fortare. Det har grundat mig rejält. Om du är anställd så kontakta din chef, be om hjälp att sovra i dina arbetsuppgifter, om det inte går så kontakta facket. Arbetsgivaren har en skyldighet att du mår bra på ditt jobb.

Jag hittade denna tiopunktslista på Inc. som vänder sig till entreprenörer men det är råd som även passar dig som är anställd tycker jag. Jag har översatt och modiferat listan lite.

Tio sätt som minskar din stress: 

1) Meditera
När du känner att du inte kan tänka klart, ta en time out i stället för att bli galen. Bara blunda, koncentrera dig på din andning och var fokuserad på ditt nuvarande tillstånd (inte vad som händer i ditt huvud) några minuter kan göra susen.

2) Drick te
Stress är oftast en biprodukt av för mycket arbete. I stället för kaffe, prova smutta på grönt te. Innehåller ungefär en tredjedel koffein av en genomsnittlig kopp kaffe, grönt te innehåller också aminosyran L-Theanin, som är kopplad till minskad stress och ångest.

3) Lyssna på musik
Söka lugn från musik är väl värt att prova. Eftersom musik kan påverka våra känslor, är det en lovande verktyg för att avvärja påfrestning. Klassisk musik är genren mest känd för sina lugnande befogenheter. Målet är att lyssna på något som slappnar dig, så vilken typ av musik är mindre viktig än hur det känns. Kolla in denna höstmyslista på Spotify.

4) Ta en promenad
Gå ut i naturen och samtidigt ta del a ljuset, fysisk aktivitet kan avsevärt minska stress. Anledningen en promenad utomhus är så effektiv är det kombinerar två positiva saker som främjar lugn och balans humör. Promenader i allmänhet är bra på att minska spänningar och stress.

5) Dagbok
Skriva våra känslor på papper gör att vi kan finna kärnorsakerna till vår stress och ta itu med dem på ett produktivt sätt. Ibland kan vi inte peka ut roten till våra känslor. Vi känner upprörd eller förvärras, men är inte säker på varför. Dagboksanteckningar uppmanar oss att gräva djupare, hitta var vår stress började och hur den eskalerade. Precis som att prata om våra problem får oss att må bättre, anteckna dem är lika effektiv.

6) Använd aromaterapi
Olika dofter dikterar olika sinnesstämningar. Nästa gång du upplever känslor av oro, gnida en droppe eterisk olja på tinningarna eller värm genom en oljelampa. Inte säker på vilken aromaterapi som fungerar bäst? Ros och pelargon är dofter för att lindra stress, medan sandelträ och myrra bidra till att minska ångest och ger lugn i sinnet.

7) Skratta
Stress kan tyckas allvarligt men det behöver inte vara. Gör något som får dig att skratta, som att se en rolig YouTube-video. Lite skratt tar bort din uppmärksamhet på problemet , och har även en omedelbar fysisk reaktion som får oss att må bättre.

8) Andas djupt
Bara sakta andas kan dramatiskt förbättra ditt humör och tydlighet. Det finns många olika övningar du kan prova, allt från nybörjare till mer avancerade tekniker. Börja långsamt och hitta en rytm som fungerar för dig. Andningsövningar kan göras när som helst och var som helst, erbjuder ett idiotsäkert och prisvärt sätt att bekämpa stress.

9) Ring din mamma
När en stressande händelse inträffar kanske du känner som att springa iväg och gömma men talar ut vad som hände kan vara en bra lösning, och vem bättre att hjälpa än mamma? Även om dina föräldrar bor på en annan ort, kan ett enkelt telefonsamtal ha en liknande effekt som en varm kram. (Det förutsätter förstås att du gillar dina föräldrar, ring annars en god vän.) En studie fann att ringa upp mamma kan släppa stresshormoner och öka oxytocin, en kemikalie i hjärnan som ger goda känslor.

10) Tänk positiva tankar
Stress kan dra oss ned i en mörk tunnel där vi börjar känna oss hjälplösa och negativa. Gör en aktiv insats för att tänka positiva tankar. Och kommer det negativa tankar så försök att säga dem men med en barnslig röst eller sjung dem högt för dig själv så kommer du höra hur absurt det låter och släppa dem.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *