Publicerat av on Maj 5, 2015 i #blogg100, Hälsa | 4 kommentarer

 I dag har Hjärnkoll uppmanat människor att våga prata om psykisk ohälsa i fem minuter på arbetsplatser, i skolan, på lunchen, på gymmet och på krogen.

Här är mina fem bästa råd för att må bra:

1. Sov minst åtta timmar per natt. Lägg dig helst senast kl.22 så får din hjärna vila ordentligt och vakna utvilad samma tid varje morgon.

2. Meditera varje dag. Börja dagen med att meditera minst 10 minuter. Ta korta meditationspass mellan varje ny arbetsuppgift på några minuter. Sänker stressen och skärper hjärnan.

3. Yoga. Lär dig yoga och hitta din egen inre balans. Välj helst en lugn stil om du är stressad som yinyoga, hathayoga eller Kundaliniyoga om du är för lugn satsa på flottiga eller ashtangayoga, en mer fysisk stil.

4. Ät mer vegetariskt. Det är bra för både din hälsa och för miljön.

5. Jobba inte ihjäl dig.  Fördela din tid över dygnet väl – 8 timmars arbete – 8 timmars lek – 8 timmars sömn. Om du har en chef som inte respekterar din arbetstid, byt jobb.

Här har andra bloggat om #5min5maj:

Mrs Hyper om vilka artiklar hon vill läsa om psykisk ohälsa 

Erikas tankar om saker: Idag ska vi prata om psykisk ohälsa

Det onda goda: Hur mår du egentligen?

Per-Anders blogg: Ett inlägg om psykisk ohälsa

4 Comments

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *