Publicerat av on Mar 19, 2015 i #blogg100, kommunikation | 4 kommentarer

IMG_5090.JPG

Att jobba med mänskliga rättigheter. Det är inte så sexigt. Det är svårt att paketera något som saknar nyhetsvärde att bli en nyhet. Nyhetsmedia kräver en nyhet. Det måste vara fräscht och krispigt, säger Jessica W Sandberg, Press-och PR-ansvarig på SOS barnbyar på MyNewsDesk inspirationsdag i Umeå idag. Att paketera nyheter, det är hon verkligen expert på.

Hennes drivkraft är att hon vill skapa förändring, göra en bättre värld. Tja, vem drivs inte av det?, tänker jag. Men hur många gör det verkligen? Jessica verkar vara en sådan person. En som inte bara drömmer utan faktiskt förverkligar sina drömmar också. Och dessutom gör det med grymma kampanjer i sociala medier.

Hur mycket hetero är du?

2009 jobbade hon med Stockholm Pride och gjorde det första testet i sociala media kanaler som fick en enorm spridning – How hetero? Det är ett test för att se hur mycket hetero du är genom att testa dina Spotify-listor. Om du lyssnar mycket på Bruce Springsteen så är du hetero eller mycket Queen-not hetero. ( Då är jag förmodligen ganska mycket hetero, då jag har varit på minst tio Bruce-konserter.)

Till Pridefestivalen 2013 var hon med och körde kampanjen – #gowest–  som ville stödja och väcka debatt om de ryska antigaylagarna där Putin bland annat har infört 100 års förbud mot prideparader i Ryssland. Kampanjen #gowest översatte tweets till ryska och även geoplacerade dem till en rysk ort.

 De fick i gång debatten mot Ryssland. Flera kändisar protesterade. Ni minns säkert höjdhopperskan Emma Greens regnbågsnaglar och Sveriges dåvarande utrikesminister Carl Bildt protest på twitter- Omänskligt, motbjudande.

 Kampanjer handlar om tajming

–  Paktering är viktigt. Kampanjer handlar om tur och tajming. Man måste våga testa och vara modig. Det måste vara kommunikation som sticker ut. Mellanmjölk går helt bort. Våga välja kanal och situationsanpassad kanal, säger Jessica med eftertryck.

 Det visar inte minst hennes uppmärksammade kampanjer för SOS-barnbyar som jobbar med insamling.

 – Vi köper öl på krogen, café latte och kläder på HM utan att tänka på vart pengarna går. Men om du ska ge pengar till välgörenhet så kommer alltid frågan: Hur vet jag att pengarna verkligen kommer fram? Vi möts alltid av ett misstroende. 84 kronor av 100 kronor går alltid fram, det är administrationskostnaderna som säkerställer att pengarna kommer fram.

 Söndag lyckligaste dagen på Instagram

För SOS-barnbyar har hon gjort kampanjen #GuiltTripSunday som var en PR-kampanj på morsdag i Instagram förra året. Den väckte verkligen hatkärlek både på nätet och i pressen.

 Instagram har 1,6 miljoner användare i Sverige. 65 procent är kvinnor och många kvinnor följer andra kvinnor.

 – Det finns ingen kanal där vi är så lyckliga som på Instagram. Söndag är den allra lyckligaste dagen. Vi delar bilder på häng med polarna och god mat. Vi ville bryta flödet på Instagram med bilder av åtta kändismammors barn i utsatta situationer.

Linnea frank

Här ser du mamman Paula Uribes dotter Molly fotograferad av Linnea Frank som ett övergivet föräldralöst barn. Det finns över 100 miljoner hemlösa barn i världen. De sniffar lim, en del säljer sina kroppar för att överleva. Kampanjen diskuterades flitigt på mammornas bloggar och Instagram och fick över 10 miljoner träffar. Det fanns faddrar som valde att lämna SOS barnbyar men de fick också flera nya.

–  Kampanjen delade Sverige. Den var väldigt lite mellanmjölk. På Facebook hade det inte funkat. Där vill man ha snälla historier. Vi ville nå de här mammornas följare. De som inte känner till oss.

Media tyckte att de istället skulle ha använt autentiska bilder av barn i utsatta situationer.

 –  De gör vi också och det är klart att det vänder sig magen när man ser de bilderna. Men då skulle vi också ha gjort lösningen på deras problem, inte bara visat bilderna.

 Kallades ”feg och ynklig” av Janne Josefsson

En riktig mediastorm blev hennes arbete om Rädda Barnens kampanj kring barnfattigdom i Sverige, där de presenterade att det finns tre fattiga barn i varje klass och att flera barn sjukskriver sig från friluftsdagar. Men när den förre socialdemokratiske gruppledaren Håkan Juholt engagerade sig i frågan blev Rädda Barnen skraja.

Som partipolitiskt obunden organisation ville de inte bli förknippade med partipolitik och hela organisationen svajade. Jessica slutade och kampanjen lades ned. Då blev hon kontaktad av Janne Josefsson och utsedd till syndabock av Rädda Barnen. Mitt i mediestormen stod Jessica som av Janne Josefsson kallades ”feg och ynklig” för att hon hänvisade alla frågor till de högst ansvariga på Rädda Barnen.  Läs mer om den invecklade historien här. 

Allt handlar om transparens, det blev inte som vi tänkt. Sorry! Det är bara att be om ursäkt. Och tänka hur kan vi förhindra det i framtiden?

Mitt råd för att köra kampanjer: Våga testa, kan bli antingen skitbra eller skitdåligt. Och ljug inte.

Kolla gärna in Erika Åbergs inlägg från dagen där hon även bloggar om #blogg100-pappan Fredrik Wass session ”Jaga engagemang – inte klick”.

4 Comments

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *