Publicerat av on Mar 18, 2015 i #blogg100, kommunikation, Ny teknik, sociala medier | 5 kommentarer

Spel är mainstream, större än filmbranschen, berättar Jan Bidner, som inspirationsföreläste om spelifiering på Svenska kommunikatörer norrs senaste träff i mars.

Jan Bidner, jobbar som IT-konsult på Sogeti, men har en passion för gamification och driver en podd tillsammans med kollegan Mats Björk som heter gamificationfredag.

Spelifiering  (eng. Gamification) innebär att man använder spelmekanismer inom verksamheter som traditionellt inte hör samman med spelande – exempelvis handel, IT, transport eller utbildning (spelifierat lärande). Spelifiering är ett fenomen som hämtat mycket inspiration från framförallt datorspel, men som i olika former har funnits långt tidigare. Spelifiering bygger, liksom spel, på frivilligt deltagande.

Jan Bidner berättar att medelåldern för gamers 35 år. 68 procent av alla gamers är vuxna. 47 procent av alla gamers är kvinnor. Vad är speciellt med spel?

– Det är interaktion. Vi lever i en interaktiv tidsålder.

Gamification vill förändra beteenden

I en inlärningsprocess så stannar 90 procent av kunskapen kvar när vi får interagera. När vi läser en text är det bara 10 procent som fastnar, att lyssna 20 procent och kombinationen ljud, bild och text 30 procent.

– Det handlar om att förändra beteenden. Men det löser sig inte med att bara smeta på en massa poäng. Det gäller att veta vilka drivkrafter och vilka behov som styr oss människor. Veta vilka spelartyper som finns.

Gamification

Enligt Yu Kai ChouOctalysis– finns det åtta grundläggande drivkrafter inom spelvärlden.

Mening – altruism.

Förverkligande– att vara kreativ, utforska.

Grupptryck– socialt inflytande och hur man förhåller sig till andra i en grupp.

Oförutsägbarhet– slump, plötsligt dyker upp något, ger en krydda till spelet.

Undvikande– undvika att dö, tiden tar slut.

Underskott– begränsat antal av saker, begränsade invites. Guld och diamanter…vip-koder.

Ägarskap– virtuell valuta- smurfbär till exempel.

Prestation– poäng och topplistor

Gamification i sociala medier 

Linkedin – har såkallad strukturell gamification – progressbar- för att visa om din profil är fullständigt ifylld. Vem har tittat på din profil?- Antalet besökare visas och du får se vilka som har besökt din profil. Endorsement – du kan skryta upp någons kompetens genom att godkänna deras kompetens på olika områden. De kan också göra detsamma för dig.

 Twitter ännu ett exempel på strukturell gamification – poängstatus på tweets, #-hashtags, antalet retweets, begränsningen med tweets på 140 tecken är en utmaning.

Några intressanta exempel på spelfiering för att förändra människors beteenden:

 Volkswagens rolighetsteori de menar att det går att förändra människors beteenden om det är roligt. Det mest kända exemplet är pianotrappan vid Odenplan i Stockholms tunnelbana som fick människor att ta trappen istället för rulltrappan.

ICA Hälsorabatt– det är ett nytt projekt som ska förmå deras kunder att röra på sig mer och få 25 rabatt på fem utvalda varor. Med appen ICA hälsorabatt på fickan får du mer rabatt ju mer du rör på dig, oavsett om du går eller springer. Rabatten gäller på utvalda hälsosamma varor.

ica

Även bland medlemmarna för Sveriges kommunikatörer norr fanns det intressanta exempel på Gamifaction.

Kronofogdemyndigheten – har en tävling i privat ekonomi för unga:  koll på cashen– det handlar om att lösa olika scenarier och i första pris kan en klass vinna upptill 20 000 kronor.

kollpåcashen

Region Västerbotten, där jag jobbar, så gjorde vi en tävling för att öka närvaron på intranätet – Intrajakten. Våra medarbetare Mattias och Gunnar,  fick i uppdrag att gömma ett par solglasögon med regionens loggo någonstans på kontoret och lägga ut ledtrådar till personalen på intranätet. De som först hittade glasögonen uppmanades att fota sig med dem och lägga ut bilden på intranätet. Vinsten var en lunch för två på Köksbaren. Gissa om det var populärt? Personalen tjatar fortfarande om att vi ska dra igång tävlingen igen. Och intresset för intranätet ökade med över 100 procent.

intrajakten
Affisch från intrajakten som vi spred på alla toaletter och andra gemensamhetsplatser för att peppa personalen att delta.

 

– Man måste inte använda spelattributen för att göra en bra gamificationkampanj. Det kan vara seriöst, alla tänker inte på att sociala funktioner kan vara spelifierat. Men det är bra om det är roligt. Då vill gärna många delta, avslutar Jan Bidner.

Detta är inlägg 19/ #blogg100.

5 Comments

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *