Anna Lyman driver Min farm med sin make Stephen. – I dag har vi utlämning från nio bönder till över 300 kunder i Umeå. Det är en del logistik att lösa.

Min farm.se är en lysande tjänst för stadsbor som vill handla närproducerat. De hjälper bönder att få ut sina produkter till  kunderna utan mellanhänder.  De har i dagsläget 458 kunder,  (121 i Jämtland och 337 i Västerbotten). Totalt har det beställts mer än 14 ton lokalproducerad mat från lokala bönder via MinFarm.se sedan starten. Så det finns uppenbarligen ett sug efter deras tjänst.

Jag har varit en flitig kund sedan starten i Umeå i år, det har blivit många fina grönsakskassar med kravodlat från Oxvikens gård som jag har hämtat varannan lördag i höst. Och nu senast i lördags hämtade jag ut fläskkött från Lundströms Lantbruk i Spöland och fyra olika potatissorter från Anders Nilsson i Selet.

Det var hela nio bönder på plats på utlämningsstället och över 300 kunder som skulle hämta ut varor. Jag tog mig ett snack med Sybil Sundling som driver Oxvikens gård.

Sybil Sundling, Oxvikens gård, älskar att få in pengar på kontot utan att behöva fakturera kunderna själv.

Jag tyckte att Min farms koncept var en kul idé redan från början. De hjälper till med marknadsföringen av våra produkter och tar 20 procent av försäljningspriset. Fördelen är att det inte blir något svinn, som det kan bli på marknader, det som blir över går inte att sälja igen.  Min farm sköter kundkontakterna och vi slipper fakturera. Pengarna kommer in direkt på kontot , det är skithärligt! Det är det absolut bästa och samtidigt får vi ändå träffa kunderna. Det är inte som att skicka till en grossist, säger Sybil Sundling glatt.

Ingemar Larsson, kommunikatör på Min farm är även duktig på att sköta kundparkeringen vid varuutlämning.

Ingemar Larsson är ny kommunikatör på Min farm.se och berättade lite mer om satsningen.
– Det är en verksamhet med stort hjärta. Allt från frakt av varor, hur djuren har det, vad man stoppar i munnen, det handlar om hållbarhet. Leverantörerna är glada och kunderna är nöjda. Min farm är ett smartare och effektivare sätt att få kontakt med sina lokala bönder, berättar Ingemar.

Sociala medier är en viktig kanal för marknadsföringen. De har i dag över 6000 fans på Facebook. De finns även på twitter. Den viktigaste kanalen är ägaren Anna Lymans blogg på tidningen Land. Där hon berättar personligt om både företaget och om familjen.

Dessutom är de nominerade till Årets Hållbara Företag och Årets Medieföretag på Umeågalan i november.

4 Comments

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *